شیوه مدیر آپارتمان (ساختمان)
ضرورت زندگی شهری، تعاون و همکاری مشترک را در یک مجتمع آپارتمانی می طلبد و تمرین دموکراسی، اتکا به آراء اکثریت و محترم شمردن آراء اقلیت تا جایی که ضرورت اقتضا می کند می بایست پیاده سازی شود.
دخل و خرج یک مجتمع آپارتمانی، فرهنگ متعالی می طلبد تا ساکنین برای زندگی شایسته یک محیط آرام و ایمن برای خود و خانواده شان بسازند. در صورت تشکیل مجمع عمومی مالکین در مجتمع های بسیار بزرگ، برای اداره ساختمان و آپارتمان انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل ضرورت می یابد، و البته نباید به شکلی باشد که بقیه اعضاء بی مسئولیت و سهل انگار از این تکلیف عدول نمایند، بلکه این امر مشارکت جمعی اعضاء را می طلبد و هدف رعایت مقررات در اداره آپارتمان انجام حداقل وظیفه می باشد.
برای تبدیل آپارتمان به محل آرامش ساکنین، مالکین باید به نحو احسن در انجام تکالیف خود اهتمام ورزند. از مهمترین وظایف اداره ساختمان و مجتمع، تأمین و پرداخت هزینه های آپارتمان نشینی است. اما هزینه های آپارتمان نشینی چند دسته هستند و چگونه دسته بندی می شوند را در مقالات آینده با هم بررسی خواهیم کرد.
شیوه اداره آپارتمان
برای ایجاد نظم و ترتیب در آپارتمان و اداره آپارتمان یا مجتمع اولین اقدام این است که مالکین یا ساکنین دور هم جمع شوند و در مورد حل مشکلات ساختمان چاره اندیشی کنند. جلسه ای که توسط مالکین و ساکنین برای اداره آپارتمان تشکیل می شود، مجمع عمومی نام دارد. طبق ماده 5 آیین نامه قانون تملک آپارتمان ها، در صورتی که تعداد مالکین از سه نفر تجاوز کند، مجمع عمومی برای اداره و مدیریت ساختمان باید تشکیل شود. برای اینکه جلسه مجمع عمومی رسمیت داشته باشد و تصمیمات آن قابل اجرا باشد، باید مالکینی که بیش از نصف مساحت کل قسمتهای اختصاصی را در اختیار دارند یا نمایندگان آنها در جلسه حضور داشته باشند.
اصل بر این است در جلسه مجمع عمومی، مالکین آپارتمانها شرکت کنند، اما مالک میتواند به جای خود نمایندهای معرفی کند. اغلب معمول است که مستأجر به نمایندگی از مالک و به عنوان ساکن در جلسه شرکت کند و اگر چند نفر مالک یک واحد آپارتمانی باشند، باید طبق ماده 7 قانون تملک آپارتمانها از طرف خود یک نفر را برای شرکت در جلسه مجمع عمومی انتخاب و معرفی کنند.
در جلسه نخستین مجمع عمومی برای اداره و مدیریت ساختمان ابتدا رئیس مجمع برای اداره جلسه انتخاب می شود، سپس از طریق رأی گیری، مدیر یا مدیرانی برای اداره امور ساختمان و آپارتمان تعیین می شود.
بر طبق قانون تملک آپارتمان نشینی در صورتی که تعداد مالکان از سه نفر تجاوز کند مجمع می بایست تشکیل شود تا اعضای هیئت مدیره و وظایف آنها مشخص گردد.
در مقالات آینده در رابطه با وظایف و اختیارات هیئت مدیره، نقش و وظیفه آنها مفصل بحث خواهیم نمود.
بعد از تعیین اعضای هیئت مدیره توسط مجمع عمومی، هیئت مدیره می بایست از بین خود و یا افراد دیگر فردی را به عنوان مدیر اجرایی برای انجام وظایف مدیریت ساختمان و اداره آن انتخاب نماید. ما در آینده در رابطه با وظایف و نحوه انتخاب مدیر اجرایی بحث خواهیم نمود.
از جمله دیگر اختیارات مجمع عمومی اتخاذ کلی در مورد اداره ساختمان، تصویب و تهیه اساسنامه ها و آیین نامه های ساختمان و همچنین تصویب گزارش مربوط به درآمدها و هزینه های سالانه است. تمام تصمیمات مجمع عمومی باید در صورت جلسه اش درج شود تا بعداً قابل مراجعه و استناد باشد. این صورتجلسه ها نزد هیئت مدیره ساختمان نگهداری میشود.
در مقاله بعدی ما مفصل تر در رابطه با مجمع نخستین و مجمع عمومی و فوق العاده بحث خواهیم کرد.