شیوه مدیریت ساختمان

شیوه مدیر آپارتمان (ساختمان)

ضرورت زندگی شهری، تعاون و همکاری مشترک را در یک مجتمع آپارتمانی می ­طلبد و تمرین دموکراسی، اتکا به آراء اکثریت و محترم شمردن آراء اقلیت تا جایی که ضرورت اقتضا می­ کند می ­بایست پیاده­ سازی شود.

دخل و خرج یک مجتمع آپارتمانی، فرهنگ متعالی می ­طلبد تا ساکنین برای زندگی شایسته یک محیط آرام و ایمن برای خود و خانواده­ شان بسازند. در صورت تشکیل مجمع عمومی مالکین در مجتمع­ های بسیار بزرگ، برای اداره ساختمان و آپارتمان انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل ضرورت می­ یابد، و البته نباید به شکلی باشد که بقیه اعضاء بی ­مسئولیت و سهل انگار از این تکلیف عدول نمایند، بلکه این امر مشارکت جمعی اعضاء را می ­طلبد و هدف رعایت مقررات در اداره آپارتمان انجام حداقل وظیفه می ­باشد.

برای تبدیل آپارتمان به محل آرامش ساکنین، مالکین باید به نحو احسن در انجام تکالیف خود اهتمام ورزند. از مهمترین وظایف اداره ساختمان و مجتمع، تأمین و پرداخت هزینه­ های آپارتمان نشینی است. اما هزینه­ های آپارتمان نشینی چند دسته هستند و چگونه دسته بندی می­ شوند را در مقالات آینده با هم بررسی خواهیم کرد.

شیوه اداره آپارتمان

برای ایجاد نظم و ترتیب در آپارتمان و اداره آپارتمان یا مجتمع اولین اقدام این است که مالکین یا ساکنین دور هم جمع شوند و در مورد حل مشکلات ساختمان چاره اندیشی کنند. جلسه­ ای که توسط مالکین و ساکنین برای اداره آپارتمان تشکیل می ­شود، مجمع عمومی نام دارد. طبق ماده 5 آیین­ نامه قانون تملک آپارتمان­ ها، در صورتی که تعداد مالکین از سه نفر تجاوز کند، مجمع عمومی برای اداره و مدیریت ساختمان باید تشکیل شود. برای اینکه جلسه مجمع عمومی رسمیت داشته باشد و تصمیمات آن قابل اجرا باشد، باید مالکینی که بیش از نصف مساحت کل قسمت­های اختصاصی را در اختیار دارند یا نمایندگان آنها در جلسه حضور داشته باشند.

اصل بر این است در جلسه مجمع عمومی، مالکین آپارتمان­ها شرکت کنند، اما مالک می­تواند به جای خود نماینده­ای معرفی کند. اغلب معمول است که مستأجر به نمایندگی از مالک و به عنوان ساکن در جلسه شرکت کند و اگر چند نفر مالک یک واحد آپارتمانی باشند، باید طبق ماده 7 قانون تملک آپارتمان­ها از طرف خود یک نفر را برای شرکت در جلسه مجمع عمومی انتخاب و معرفی کنند.

در جلسه نخستین مجمع عمومی برای اداره و مدیریت ساختمان ابتدا رئیس مجمع برای اداره جلسه انتخاب می ­شود، سپس از طریق رأی­ گیری، مدیر یا مدیرانی برای اداره امور ساختمان و آپارتمان تعیین می­ شود.

بر طبق قانون تملک آپارتمان نشینی در صورتی که تعداد مالکان از سه نفر تجاوز کند مجمع می­ بایست تشکیل شود تا اعضای هیئت مدیره و وظایف آنها مشخص گردد.

در مقالات آینده در رابطه با وظایف و اختیارات هیئت مدیره، نقش و وظیفه آنها مفصل بحث خواهیم نمود.

بعد از تعیین اعضای هیئت مدیره توسط مجمع عمومی، هیئت مدیره می­ بایست از بین خود و یا افراد دیگر فردی را به عنوان مدیر اجرایی برای انجام وظایف مدیریت ساختمان و اداره آن انتخاب نماید. ما در آینده در رابطه با وظایف و نحوه انتخاب مدیر اجرایی بحث خواهیم نمود.

از جمله دیگر اختیارات مجمع عمومی اتخاذ کلی در مورد اداره ساختمان، تصویب و تهیه اساسنامه ­ها و آیین­ نامه­ های ساختمان و همچنین تصویب گزارش مربوط به درآمدها و هزینه­ های سالانه است. تمام تصمیمات مجمع عمومی باید در صورت جلسه­ اش درج شود تا بعداً قابل مراجعه و استناد باشد. این صورت­جلسه­ ها نزد هیئت مدیره ساختمان نگهداری می­شود.

در مقاله بعدی ما مفصل تر در رابطه با مجمع نخستین و مجمع عمومی و فوق­ العاده بحث خواهیم کرد.

 

 

 

مشاوره تلفنی